Lygių galimybių užtikrinimas
Kas yra lygios galimybės?
Lygios galimybės – tai žmogaus teisių įgyvendinimas, nepaisant asmens lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos.
Kas yra diskriminacija?
Diskriminacija – tai tiesioginė ir netiesioginė diskriminacija, priekabiavimas, nurodymas diskriminuoti lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu, taip pat seksualinis priekabiavimas dėl lyties.
Diskriminacijos rūšys:
Tiesioginė diskriminacija– tai elgesys su asmeniu, kai lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu jam taikomos mažiau palankios sąlygos, negu panašiomis aplinkybėmis yra, buvo ar būtų taikomos kitam asmeniui.
Netiesioginė diskriminacija– tai veikimas ar neveikimas, teisės norma ar vertinimo kriterijus, akivaizdžiai neutrali sąlyga ar praktika, kurie formaliai yra vienodi, bet juos įgyvendinant ar pritaikant atsiranda ar gali atsirasti faktinis naudojimosi teisėmis apribojimas arba privilegijų, pirmenybės ar pranašumo teikimas lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu, nebent šį veikimą ar neveikimą, teisės normą ar vertinimo kriterijų, sąlygą ar praktiką pateisina teisėtas tikslas, o šio tikslo siekiama tinkamomis ir būtinomis priemonėmis.
Priekabiavimas– tai nepageidaujamas elgesys, kai lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu siekiama įžeisti arba įžeidžiamas asmens orumas ir siekiama sukurti arba sukuriama bauginanti, priešiška, žeminanti ar įžeidžianti aplinka.
Seksualinis priekabiavimas– tai nepageidaujamas užgaulus, žodžiu, raštu ar fiziniu veiksmu išreikštas seksualinio pobūdžio elgesys su asmeniu, kai tokį elgesį lemia tikslas ar jo poveikis pakenkti asmens orumui, ypač sukuriant bauginančią, priešišką, žeminančią ar įžeidžiančią aplinką.
Nurodymas diskriminuoti tiesiogiai ar netiesiogiai asmenį lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu laikomas diskriminacija.
Lygias galimybes privalo įgyvendinti:
- valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos;
- švietimo įstaigos, kiti švietimo tiekėjai bei mokslų ir studijų institucijos;
- visų nuosavybės formų darbdaviai;
- prekių pardavėjai, gamintojai ar paslaugų teikėjai;
- darbuotojų ir darbdavių organizacijos ar kitos organizacijos (asociacijos), susivienijusios profesiniu pagrindu.
Kas nėra diskriminacija dėl lyties pagal Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą?
- Speciali moterų apsauga nėštumo bei gimdymo ir vaiko žindymo metu.
- Vyrams ir moterims skirtingi karo prievolės atlikimo atvejai.
- Skirtingas moterų ir vyrų pensinis amžius;
- moterims taikomi žmonių saugos darbe reikalavimai.
- Tam tikras darbas, kurį atlikti gali tik konkrečios lyties asmuo.
- Įstatymų nustatytos specialios laikinosios priemonės, taikomos siekiant paspartinti faktinės vyrų ir moterų lygybės įtvirtinimą, ir kurios, įgyvendinus moterų ir vyrų lygias teises ir vienodas galimybes, turi būti atšauktos.
- Skirtinga tam tikrų bausmių vykdymo tvarka ir sąlygos.
- Kai prekių pardavimą ar paslaugų teikimą vien tik vienos lyties asmenims pateisina teisėtas tikslas ir jo siekiama tinkamomis ir būtinomis priemonėmis.
Kas nėra diskriminacija pagal Lygių galimybių įstatymą ?
- Įstatymų nustatyti apribojimai dėl amžiaus, kai tai pateisina teisėtas tikslas, o šio tikslo siekiama tinkamomis ir būtinomis priemonėmis.
- Įstatymų nustatytas reikalavimas mokėti valstybinę kalbą.
- Įstatymų nustatytais atvejais draudimas dalyvauti politinėje veikloje.
- Įstatymų nustatytos dėl pilietybės taikomos skirtingos teisės.
- Įstatymų nustatytas specialias priemones sveikatos apsaugos, darbo saugos, užimtumo, darbo rinkos srityje, siekiant sukurti ir taikyti integraciją į darbo aplinką garantuojančias ir skatinančias sąlygas bei galimybes.
- Įstatymų nustatytas specialias laikinąsias priemones, taikomas siekiant užtikrinti lygybę ir užkirsti kelią lygių galimybių pažeidimui lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos pagrindu.
- Kai dėl konkrečių profesinės veiklos rūšių pobūdžio arba dėl jų vykdymo sąlygų tam tikra žmogaus savybė yra esminis ir lemiamas profesinis reikalavimas, o šis tikslas yra teisėtas ir reikalavimas yra proporcingas.
- Kai ribojimų, specialių reikalavimų arba tam tikrų sąlygų dėl asmens socialinės padėties teisinį reguliavimą pateisina teisėtas tikslas, o šio tikslo siekiama tinkamomis ir būtinomis priemonėmis.
- Atskirų sporto varžybų neįgaliesiems rengimas
Už lygių galimybių politikos įgyvendinimo tvarką Kauno rajono savivaldybės administracijoje atsakinga vyriausioji specialistė Indrė Karpienė, tel. +370 37 305 517, el. p. indre.karpiene@krs.lt
Pranešti apie neteisėtus veiksmus ar neveikimą, lygių galimybių pažeidimus, trūkumus galima tiesiogiai Savivaldybės administracijos direktoriui arba pranešimų kanalu lygios.galimybes@krs.lt, užtikrinant pranešėjo konfidencialumą, nurodant asmenį, kuris galimai pažeidžia teises. Jūsų pateikta informacija bus užfiksuota ir išnagrinėta, jei tai yra Savivaldybės kompetencijos ribose. Pranešimas turi būti pateiktas lietuvių kalba. Informaciją teikiantis asmuo gali nurodyti arba nenurodyti savo vardo, pavardės ar kontaktinių duomenų. Jei nurodysite savo kontaktinius duomenis, kuriais galima pateikti atsakymą, būsite informuotas apie Jūsų pranešimo tyrimo eigą ir priimtą sprendimą. Pareiškėjo pageidavimu išlaikomas asmens ir jo suteiktos informacijos konfidencialumas.
Kauno rajono savivaldybės administracija (toliau – Savivaldybės administracija) įgyvendindama lygių galimybių politiką, siekia skatinti, vertinti ir valdyti įvairovę, įsipareigoti visiems darbuotojams užtikrinti lygių galimybių principo įgyvendinimą, siekiant sukurti palankią, saugią, draugišką darbo aplinką bei pagerinti pačios Savivaldybės administracijos įvaizdį, kartu padidinant ir darbo efektyvumą. Savivaldybės administracijos lygių galimybių padėties analize siekiama įvertinti lyčių padėtį Savivaldybės administracijoje bei numatyti tokias priemones, paslaugas, programas ir veiksmų planus, kurie sukurtų vienodai kokybiškas darbo sąlygas darbuotojams (tiek moterims, tiek vyrams).
Atliekant lygių galimybių padėties analizę, buvo sukaupti ir susisteminti Savivaldybės administracijos statistiniai duomenys, kurie diferencijuoti pagal lytį, amžių ir kitus svarbius kriterijus. Šie duomenys leidžia identifikuoti galimus lyčių nelygybės aspektus, įvertinti jų mastą bei kryptingai planuoti priemones, skirtas lygių galimybių užtikrinimui Savivaldybės administracijoje. Atsižvelgiant į tai, kad Administracijoje statistiniai duomenys lyčių lygybės aspektu pradėti nuosekliai rinkti ir analizuoti nuo 2023 metų, šios analizės tikslas – stebėti pokyčius ir tendencijas per dvejų metų laikotarpį, įvertinant, ar pastebimi teigiami pokyčiai lygių galimybių srityje. Toliau pateikiami duomenys apima darbuotojų amžiaus ir lyties duomenis, buvusius laikotarpiu nuo 2023 m. rugpjūčio 3 d. iki 2025 m. rugpjūčio 1 d. įskaitytinai, tai yra dvejų kalendorinių metų ciklą (žr. lentelę).
Data | Amžiaus grupės (m.) / Lytis | ||||||||||||||||||||||||
15-19 |
20-24 |
25-29 |
30-34 |
35-39 |
40-44 |
45-49 |
50-54 |
55-59 |
60 - 64 | 65 ir vyresni | Iš viso | Vidutinis darbuotojų amžiaus | |||||||||||||
| Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | Vyr. | Mot. | ||
| 2023-08-03 | 0 | 1 | 5 | 17 | 13 | 20 | 15 | 42 | 6 | 49 | 15 | 42 | 23 | 48 | 28 | 45 | 28 | 45 | 35 | 48 | 19 | 21 | 159 | 333 | 50 |
| 2024-08-01 | 0 | 1 | 0 | 1 | 5 | 14 | 11 | 20 | 17 | 48 | 14 | 63 | 17 | 40 | 22 | 52 | 26 | 46 | 33 | 48 | 26 | 24 | 171 | 357 | 50 |
| 2025-08-01 | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 | 14 | 10 | 18 | 19 | 44 | 16 | 66 | 13 | 41 | 25 | 54 | 25 | 52 | 29 | 48 | 29 | 31 | 169 | 370 | 51 |
Per analizuojamą dvejų metų laikotarpį bendras darbuotojų skaičius išaugo nuo 492 (2023 metais) iki 539 (2025 metais), tai yra padidėjo 47 darbuotojais. Didžiausias augimas fiksuotas moterų grupėje – jų skaičius padidėjo nuo 333 iki 370, arba daugiau nei 11 proc. Tuo tarpu vyrų skaičius išliko gana stabilus – 2023 metais jų buvo 159, o 2025 metais – 169. Tai rodo, kad Savivaldybės administracijoje ir toliau dominuoja moterys – jų dalis sudarė apie 68–69 proc., tuo tarpu vyrų – tik apie 31–32 proc. Šis skirtumas didžiausias 35–54 metų amžiaus grupėse, kuriose moterų skaičius viršija vyrų skaičių. Vertinant darbuotojų amžiaus struktūrą, matyti aiški didėjanti vyresnio amžiaus darbuotojų dalis. Vidutinis darbuotojų amžius per dvejus metus padidėjo nuo 50 iki 51 metų. Jaunesnių nei 30 metų darbuotojų (15–29 metų) skaičius per šį laikotarpį sumažėjo – nuo 56 darbuotojų (2023 metais) iki 19 darbuotojų (2025 metais). Tuo tarpu vyresnių nei 55 metų darbuotojų (55 metų ir vyresnių) skaičius išaugo nuo 171 iki 208, o tai sudaro beveik 39 proc. visų darbuotojų 2025 metais.
Vadovaujančias pareigas einančių darbuotojų statistika pradėta sistemingai kaupti nuo 2024 metų, todėl duomenų palyginimas atliekamas tik su 2024 metų duomenimis. Analizuojant duomenis, nustatyta, kad 2024 m. rugpjūčio 3 d. Savivaldybės administracijoje vadovaujančias pareigas užėmė 90 darbuotojų – 28 vyrai (31 proc.) ir 62 moterys (69 proc.). 2025 m. rugpjūčio 1 d. šis skaičius padidėjo iki 94, tačiau lyčių pasiskirstymas pasikeitė – vadovaujančias pareigas ėjo 24 vyrai (26 proc.) ir 70 moterų (74 proc.). Per vienerius metus vyrų vadovų skaičius sumažėjo nuo 28 (31 proc.) iki 24 (26 proc.), tuo tarpu moterų vadovų skaičius augo – nuo 62 (69 proc.) iki 70 (74 proc.). Didesnė moterų dalis užima vidurinės grandies vadovų pareigas (struktūrinio padalinio vadovo ar jo pavaduotojo), tačiau didesnė dalis vyrų – aukščiausiojo lygio vadovų pareigas (įstaigos vadovo ar jo pavaduotojo).
Vaiko priežiūros atostogos suteiktos 4 moterims ir 0 vyrų (palyginimui 2023 m. – 7 moterims ir 0 vyrų, 2024 m. – 6 moterims ir 0 vyrų), esminių pokyčių šioje srityje nepastebėta.
Savivaldybės administracijoje, 2025 m. rugpjūčio 1 d. duomenimis, dirba 31 neįgalus asmuo (5,75 proc. visų dirbančiųjų), iš jų moterų – 21, vyrų – 10 (palyginimui 2024 m. – 35 (6,38 proc. visų dirbančių), iš jų moterų – 22, vyrų – 13).